Örebro konsthall inleder året experimentellt och storskaligt

By on 12 februari, 2024
The power (air is so thick I could swim through it), skulptur, 2023. Detalj ur en större installation.
Foto: Örebro Konsthall

Experimentell och storskalig rörlig skulptur inleder året, Örebro konsthall har glädjen att presentera konstnären Tobias Bradford första stora konsthallsutställning.

I utställningen ”Kall luft på öm hud” undersöker han förhållandet mellan kropp och maskin, barndom och drömmar, makt och odödlighet i rörlig skulptur- och platsspecifik installation såväl som objekt och video. Tillsammans med flera ambitiöst nyproducerade verk skapas en påtaglig stämning som sprids över salarna.

Uttrycket är obehagligt, melankoliskt och absurt. Samtidigt finns närvaro av humor, lekfullhet och vardag som ramas in av surrealistiska och naivistiska referenser men även samtida internetestetik.

– Liminal spaces är ett begrepp jag inte refererat till tidigare men det går att applicera på rumslighet. Det handlar om idén om ett slags bakrum till vår verklighet. Inför den här utställningen har jag tänkt mycket på hur skulpturerna samspelar med rumsligheten och den scenografin som utvecklas där, säger Tobias Bradford.

I utställningen Kall luft på öm hud får besökaren ta del av kroppar som svävar i luften, scenografiska iscensättningar av mentala tillstånd och konstnärens egna minnen av Örebro stad i förändring. Utmärkande är ett slags laboratorium av kroppar, armar och ben som mekaniskt experimenterar med skulpturinstallation och rumslighet genom form, material och rörelse.

Verken aktiveras med energi bortom kroppslig självkontroll men är samtidigt repetitiva, specifika och oväntade som vid ticks, tvångsbeteenden eller epileptiskt anfall vilket kan läsas som människans egen mekanik.

– Påtagligt i utställningen är stämningen som blir till genom den gröngula färgen på väggarna, den beige mattan och ljussättningen men också ljudbilden som tillsammans ramar in utställningen till en enda stor installation, berättar Camilla Påhlsson, intendent på Örebro konsthall.

Bradford ställer frågor kring vad en skulptur kan vara, vilka känslor den kan frammana och huruvida den kan uppfattas som levande, i relation till ett objekt. Mot den bakgrunden, öppnar verken upp för dialog och reflektion om vad det betyder att vara människa och hur vi ser på oss själva och vår omvärld.

Utställningen är producerad av Örebro konsthall med inlånade verk från privata samlingar, vissa verk har Tobias Bradford skapat på plats för Örebro konsthall.

Utställningen pågår till och med 17 maj.

Om konstnären

Tobias Bradford (född 1993, Örebro) är utbildad vid Goldsmiths University i London och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, men började sin konstnärliga bana på Örebro konstskola. Bradford har tidigare ställt ut på Kristinehamns konstmuseum, Accelerator och Skövde konsthall. Men även internationellt på The Design Museum i London, Company Gallery i New York och Fabian Lang i Basel.

2021 tilldelades han Maria Bonnier Dahlins stipendium. Bradford finns representerad i samlingarna på Maria Bonnier Dahlin Stiftelsen, Magasin 3 och Ståhl Collection samt i privata samlingar, i Sverige och internationellt.

Invigning och vernissage – Invigningsprogram lördag 17 februari kl. 12–15.

  • 12.00 Örebro konsthall öppnar.
  • 12.00 Öppen ateljé.
  • 13.00 Invigning:
    – Elin Persson, enhetschef på Konstenheten, hälsar välkommen.
    – Michael Horvath, psykolog och scenpoet, invigningstalar.
    – Camilla Påhlsson, intendent, ger en curatoriell presentation av utställningen.
    – Tobias Bradford, konstnär, introducerar utställningen.
  • 14.30 Öppen ateljé stänger.
  • 15.00 Örebro konsthall stänger.

Kultur | Örebro
Örebronyheter

Källa: Örebro konsthall

You must be logged in to post a comment Login