Jesse Malin släpper singeln Tall Black Horses

By on 18 augusti, 2021

Jesse Malin är en sann hardcore-trubadur i ordets rätta bemärkelse. Uppväxt på punkscenen i New York som sångare i glam-garage-punkiga D Generation sadlade Malin om med succé-solodebuten ”The Fine Art of Self Destruction” (album of the month i Uncut) från 2002. En evigt romantisk rock’n’roll rebell som denna gång kommer ur ringhörnan med nya dubbelalbumet “Sad and Beautiful World” vilket släpps den 24 september. Singeln ”Tall Black Horses” från kommande albumet är här nu och Jesse Malin berättar: ”Tall Black Horses is a song I wrote on an acoustic guitar in a pretty simple way, that producers Derek Cruz and Geoff Sanoff took to a much wider and vivid sonic place that I’ve never been before. The song is about taking your worst fears and insecurities and owning them, conquering them, riding on through tall and big – being bold without fear and regret. Everybody gets hurt. Everybody gets their heart broken. It’s part of the journey. Ride on.”

“Sad and Beautiful World” lånar sin titel ur en dialog från Jim Jarmusch kultfilm “Down By Law” och dubbelalbumet tar sitt tema från en textrad i sången “Almost Criminal”, Roots Rock Radicals. Om inledande Roots Rock sidan lutar mer mot sorgsna, bitterljuva ballad så stökar Radicals sidan till det lite mer men till skillnad från filmens värld så är såklart verkligheten inte i svartvitt.

“Sad and Beautiful World” följer upp hyllade albumet ”Sunset Kids”, och samarbetet med alt.country-legendaren Lucinda Williams som producent. ”Sunset Kids” var en exceptionellt stark återkomst till form från en överlevare och streetsmart ringräv och på kommande albumet återupptas samarbetet i sångerna “The Way We Used To Roll” och ”Backstabbers” som båda är producerade av Lucinda Williams och hennes partner Tom Overby. Större delen av “Sad and Beautiful World” är dock producerad av Malins gamle vapendragare, gitarristen Derek Cruz och Geoff Sanoff.

Billie Joe Armstrong från Green Day sa en gång :- “New York City is the center of the universe, and there is no New York City without Jesse Malin.” Malin stannade i sin stukade hemstad under pandemins värsta tid, och till slut övervann han all oro, rädsla och ensamhet genom att skriva låtarna till nya albumet. “The sirens, the protests, riots and the darkness outside my doorstep definitely made its way in these songs,” säger Malin. “Everything rose to a boiling point, and we found a way to get through it.”

Kultur
Örebronyheter

Källa: Liza B

You must be logged in to post a comment Login