- Man är inte ensam i jul, nummer om man behöver prata
- Jennifer och Elias skriver uppsats i Brasilien
- Elin Sahlberg ny socialchef i Askersunds kommun
- Kumla IBK går på julledighet som serieledare och tung förlorare
- Mingel – *Makeriet* Lördag 21 December 2024
- Nattens händelser från polisen
- Butiken Öround har stängt men konceptet lever kvar
- Klassikern Spöket på Canterville återuppstår
- Byggstart för nytt badhus i Karlskoga planeras till våren 2025
- Främjande och förebyggande insatser för barn och unga
Gästspel om brutalistisk arkitektur och trasiga relationer på Örebro Teater
Blomsterkiosken gästspelar hos Örebro Teater 23–24 november. En föreställning där scenkonst, arkitektur och musik samspelar. Ett lustfyllt och sårbart utforskande av en trasig mor-dotterrelation och deras vingliga väg till trevande samtal.
Något som aldrig hade aldrig hänt om det inte vore för en provocerande rå blomsterkiosk och dess skapare.
Tillsammans med Petra Gipp och Foad Arbabi navigerar Lisen Rosell i brutalismens mästare Sigurd Lewerentz stränga arkitekturporriga universum, bland sand, cement, arbetare och rödvin.
Hur fåordig kan en arkitekt-man bli? Hur mycket kropp osar en betongblandare? Är klass en känsla eller ett yrke? Hur vilsen kan en dotter få lov att vara? Är brutalistiska hus fina eller fula och hur putsar man sin fasad med lösnaglar? Kommer Lisen och hennes mamma verkligen närmare varandra och vad pratar de egentligen om?
– Arbetet med Blomsterkiosken var ett känslomässigt högriskprojekt från start. Min mamma och jag hade brutit kontakten helt med varandra. Men så en dag sträckte hon ut ett litet prövande finger. Hon hade släktforskat och upptäckt att vi är släkt med arkitekten Sigurd Lewerentz. Det här kom så oväntat. I vår familj var det arbetarklass så långt ögat nådde. Att en världsberömd arkitekt fanns i släkten blev en otippad start på en omtumlande relationell resa. Ingen av oss visste hur den skulle sluta. För att inte riva upp gamla sår och inte backa ur, så var det tvunget att bli ett konstprojekt. Jag kontaktade konstnären och arkitekten Petra Gipp och kompositör Foad Arbabi, båda såklart med en vurm för betong och brutalism. Och här är vi nu, säger Lisen Rosell som på scenen får sällskap av en betongblandare och en stor skulptur signerad Petra Gipp.
Lisen växte upp med sin mamma i Vivalla i Örebro och på gymnasiet gick hon på Karolinska skolan i den första kullen på estetiska programmet. Dagen efter studenten flyttade hon hemifrån och har sedan dess haft sin bas i Stockholm där hon numera arbetar med scenkonst som skådespelare och regissör.
– Jag är otroligt pirrig och glad att snart gästspela på Örebro Teater. När jag var 16 år så jobbade jag där som barnstatist i En julsaga. Och nu får jag möjlighet att komma tillbaka med ett eget verk, fortsätter Rosell.
– Lisen Rosell är en av scenkonstsveriges mest intressanta och innovativa konstnärer och jag är glad och stolt över att föreställningen Blomsterkiosken nu gästar oss på Örebro Teater, säger Rikard Lekander, konstnärlig ledare på Örebro Teater.
Lisen Rosell skapar verk som utforskar och utvecklar metoder inom scenkonst. Kropp och lust är återkommande tema och humor och risk är viktiga redskap. Lisen har sin bakgrund i ÖFA-kollektivet och har varit medskapare till de flesta av kollektivets föreställningar.
Tillsammans med Amanda Apetrea och Nadja Hjorton har hon senaste åren skapat Grottbjörnens folk, Cuteness Overload, Harlequin och Stolthet och fördom på Turteatern, som blev uttagen till Scenkonstbiennalen 2022. Lisen är verksam på fria scener såväl som på institutioner. Nu senast var Lisen aktuell på Dramaten med föreställningen Den första rumpan.
Petra Gipp är arkitekt och konstnär, ledamot av Kungliga konstakademin. Hennes konstnärliga uttryck är av en undersökande karaktär, och rör sig i gränslandet mellan skulptur och arkitektur. Petra har ställt ut sina verk på bland annat Venedigbiennalen, Liljevalchs, Färgfabriken och Kivik Art center. Nyligen var hon aktuell med en stor Lewerentz-utställning på Skissernas museum i Lund.
Foad Arbabi är kompositör, låtskrivare, musikproducent och artist som även jobbar med att skapa musik för scen. Hans musikaliska språk utgår ofta från gränslandet mellan artificiellt och organiskt, men har en stadig grund i den syntetiska musikens renässans på 70- och 80-talet. Foad har skapat ljud och musik för scener som Dramaten, Galeasen och MDT. Nyligen aktuell som kompositör för Brinn på Unga Klara.
Spelas 23–24 november på Örebro Teater, Lilla scenen.
Av och med: Lisen Rosell
Musik och medskapare: Foad Arbabi
Skulptur, ljusdesign och medskapare: Petra Gipp
Producent: Sara Bergsmark (Johnson & Bergsmark)
Administrativ struktur: Interim Kultur
Stöds av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Sthlm stay at home residency
Kultur | Örebro
Örebronyheter
Källa: Örebro Teater
Related Posts
Latest News
-
Man är inte ensam i jul, nummer om man behöver prata
Polisen vill alla önska en god jul och samtidigt påminna...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Jennifer och Elias skriver uppsats i Brasilien
Jennifer Olsson och Elias Pihlström går Sjuksköterskeprogrammet vid Örebro universitet,...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Elin Sahlberg ny socialchef i Askersunds kommun
Den 1 mars börjar Elin Sahlberg på sitt nya jobb...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Kumla IBK går på julledighet som serieledare och tung förlorare
Helgen innan jul så spelade Kumla IBKs herrar och damer...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Mingel – *Makeriet* Lördag 21 December 2024
*Makeriet* 2024.12.21 Lördag Stig in till Makeriet och stanna upp! Andas...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Nattens händelser från polisen
Nedan följer ett urval av de ärenden som polisen har...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Nu släpps resorna inför vintern
Missade du att boka favorithotellet inför årets julresa? För dem...
- Posted december 22, 2024
- 0
You must be logged in to post a comment Login