- Mingel – *Makeriet* Lördag 21 December 2024
- Butiken Öround har stängt men konceptet lever kvar
- Klassikern Spöket på Canterville återuppstår
- Byggstart för nytt badhus i Karlskoga planeras till våren 2025
- Främjande och förebyggande insatser för barn och unga
- Läkares etiska val i vardagen så hanteras svåra beslut i vården
- Mingel – *Makeriet* Fredag 20 December 2024
- Man från Karlskoga kammade hem miljonvinst på Lotto
- Opioider och överviktsoperation nya insikter om en oväntad utmaning
- Arbetet på Engelbrektsgatan och Oskarstorget är nu färdigt
Gamification används för att utbilda om säkerhetsrisker på nätet
Foto: Maria Elisson
Bristfällig informationssäkerhet kan bli väldigt kostsam för företag och organisationer. Det blir därför allt vanligare att företag använder informationsprogram som liknar spel, för att utbilda personalen om digitala säkerhetsfrågor.
— Det blir en kul aktivitet där man samtidigt lär sig något, säger forskaren Shang Gao vid Örebro universitet
Gamification, även kallat spelifiering, innebär att man skapar ett dataprogram som med hjälp av spelliknande element utbildar användaren. Allt fler företag och organisationer använder sig av gamification i program, som lär de anställda viktiga aspekter om digital informationssäkerhet.
— Mänskliga misstag är den största orsaken till brister i säkerheten. De flesta företag har regler och riktlinjer för informationssäkerhet, men det är viktigt att de anställda tar del av dem och förstår dem – annars är de inte värda någonting, säger Shang Gao, docent i systemvetenskap vid Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
Bristande informationssäkerhet kan leda till stora problem och ekonomiska kostnader för företag, ett exempel är butikskedjor som tvingats stänga flera dagar när hackare orsakat haveri i kassasystemen.
Enligt Shang Gao skulle de flesta hackerattacker och säkerhetsbrister kunna undvikas, om alla inom en organisation förstod vikten av informationssäkerhet. Ett bra sätt att uppmärksamma frågan är med hjälp av säkerhetsinformationsprogram (security awareness programs).
— Ett spelifierat program kan till exempel använda animationer för att visa vad som kan hända om man skapar ett lösenord som inte är säkert. De spelliknande elementen gör programmet mer engagerande, vilket förbättrar inlärningen för användaren, säger Shang Gao.
Han har gjort en översiktsstudie av 69 forskningsartiklar, för att ta reda på vilka trender som finns inom området. Den visar att spelifiering av säkerhetsinformationsprogram har blivit allt vanligare de senaste tio åren.
— Men företagen kan fortfarande bli bättre på att individanpassa programmens innehåll för olika användare. Ett ytterligare steg är dynamisk adaptiv gamification där programmets innehåll ändras i realtid baserat på användarens beteende, säger Shang Gao.
Han tror att AI kommer att spela en stor roll för framtida utveckling av program, och han ser en potential för startup-företag att specialisera sig på att utveckla program som utbildar användarna inom säkerhetsinformation.
— Det är mycket viktigt för en organisation att ha den här typen av program. Det är en investering som kan spara mycket pengar om man kan undvika att bli utsatt för ransomware och andra hackerattacker.
Bristande informationssäkerhet kan leda till stora problem och ekonomiska kostnader för företag. Ett exempel är butikskedjor, som tvingats stänga flera dagar när hackare orsakat haveri i kassasystemen. Enligt Shang Gao skulle de flesta hackerattacker och säkerhetsbrister kunna undvikas om alla inom en organisation förstod vikten av informationssäkerhet. Ett bra sätt att uppmärksamma frågan är med hjälp av säkerhetsinformationsprogram (security awareness programs).
— Ett spelifierat program kan till exempel använda animationer för att visa vad som kan hända om man skapar ett lösenord som inte är säkert. De spelliknande elementen gör programmet mer engagerande, vilket förbättrar inlärningen för användaren, säger Shang Gao.
Blir allt vanligare
Han har gjort en översiktsstudie av 69 forskningsartiklar för att ta reda på vilka trender som finns inom området, den visar att spelifiering av säkerhetsinformationsprogram har blivit allt vanligare de senaste tio åren.
— Men företagen kan fortfarande bli bättre på att individanpassa programmens innehåll för olika användare. Ett ytterligare steg är dynamisk adaptiv gamification där programmets innehåll ändras i realtid baserat på användarens beteende, säger Shang Gao.
AI som bas för nya företag
Han tror att AI kommer att spela en stor roll för framtida utveckling av program, och han ser en potential för startup-företag att specialisera sig på att utveckla program som utbildar användarna inom säkerhetsinformation.
— Det är mycket viktigt för en organisation att ha den här typen av program. Det är en investering som kan spara mycket pengar om man kan undvika att bli utsatt för ransomware och andra hackerattacker.
Örebro
Örebronyheter
Källa: Örebro Universitet
Text: Mikael Åberg
Related Posts
Latest News
-
Nu släpps resorna inför vintern
Missade du att boka favorithotellet inför årets julresa? För dem...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Ny analys av tågresandet runt jul den här dagen är populärast
Veckorna runt jul och nyår är en intensiv reseperiod i...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Män utanför arbetslivet särskilt utsatta för ensamhet
Personer som har svag ekonomi eller står utanför arbetslivet, känner...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Mingel – *Makeriet* Lördag 21 December 2024
*Makeriet* 2024.12.21 Lördag Stig in till Makeriet och stanna upp! Andas...
- Posted december 22, 2024
- 0
-
Butiken Öround har stängt men konceptet lever kvar
Den 15 december var den sista dagen som den cirkulära...
- Posted december 21, 2024
- 0
-
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live-avatar på...
- Posted december 21, 2024
- 0
-
Byggstart för nytt badhus i Karlskoga planeras till våren 2025
Byggstarten för Karlskogas nya badhus är planerad till våren 2025....
- Posted december 21, 2024
- 0
You must be logged in to post a comment Login