En sista hälsning från Pugh Rogefeldt

By on 6 november, 2023
Pugh Rogefeldt “Guds finger” (Metronome/Warner)

Med låten “Fasta klippa” skrev Pugh Rogefeldt hösten 2022 ett slags musikaliskt testamente över sin karriär. Hans version av en 1700-talspsalm avslutas med toner ur genombrottslåten ”Här kommer natten” från 1969.

Den massivt hyllade ”Fasta klippa” rundade på många sätt av ett slut som inletts med en utsåld spelning på Cirkus i Stockholm i oktober 2019, varpå en neurologisk sjukdom alltmer tog ett oresonligt grepp på mannen som en gång uppfann gebitet rockmusik på svenska.

Men parallellt med att sjukdomsprocessen eskalerade hann Pugh med att spela in ett minialbum som han länge haft visioner om, och som den 24 november släpps såväl fysiskt som digitalt. Anslaget på ”Guds finger” är precis som i ”Fasta klippa” om man vill ”religiöst.” I ett sent pressmeddelande slog Pugh visserligen fast: ”Jag har inte blivit religiös!”. Men det är ur en religiös tradition han med känsla hämtade de låtar som först innebar ”Jesus i mobilen”, utgiven julen 2019, och tre år senare ”Fasta klippa”.

Dessa kompletteras på det nya albumet av låtarna ”Breda hav”, ”Ingen annans fel” och ”Trassel och problem”. Alla inspelade med den mångfaldigt Grammisbelönade producenten och multiinstrumentalisten Johan Lindström i samspel med basisten Robert Östlund och trumslagaren Kontrad Agnas. Assisterade av Pughs mångårige partner, producenten Micke Lyander, skapades i den senares studio i Visby en känsla av amerikansk söder med hjälp av Hammondorgel, bleckblås och tramporgel.

Bakgrunden till låtarna skiftar från den brittiska hymnen ”Amazing Grace” (”Breda hav”), över ”Jesus i mobilen” (”1900-talsgospeln ”Jesus On The Mainline”) och bluesmannen Blind Willie Johnson (”Ingen annans fel”), till suggestiv gospelpunkkraut i ”Trassel och problem.”

På albumet finns även som avslutning ”Begravningslåt”, en instrumental som om man vill knyter an till den filmmusik Pugh gjorde på 1970-talet, exempelvis till filmen ”Vem älskar Yngve Frej?”. Det var ett önskemål från Pugh att det korta stycket skulle spelas på hans begravning. Han hade gjort en enkel inspelning på egen hand och brände ner låten på en CD.

När Pugh blev sämre fick en av sönerna i uppdrag att leta i studion, och där hittade han en skiva som det stod ”begravningslåt” skrivet på.

I vinylformatet kommer ”Guds finger” med en talande tyst blank sida B, detta är ett starkt men samtidigt oavslutat verk.

Det finns rakt genom de sex spåren en omisskännlig gospel a la Pugh. Stundtals lågmält sakral, andra gånger rockigt rivig. Pugh nosade vid stämningarna redan 1999 med hitlåten ”Gammeldags tro”. Men det som då lite var en lustifikation är i de nya låtarna på riktigt, det var med stor respekt Pugh & ensemblen närmade sig materialet och det märks med all tydlighet.

”Om nån frågat mig för tio år sedan om jag kan tänka mig att spela in religiösa låtar hade jag svarat nej”, sa Pugh Rogefeldt i pressmeddelandet vid utgivningen av ”Jesus i mobilen”.

Det postuma albumet är en ytterst värdig avrundning på en skivkarriär som inleddes 1968 och hann täcka sju decennier. En karriär som på åtskilliga sätt definierat även övrig svensk rockmusik. Uppslutningen vid hyllningsgalan 18 oktober 2023, återigen på Cirkus, bekräftade det enorma genomslaget för Anders Sture Torbjörn ”Pugh” Rogefeldt.

Tracklist:

Jesus i mobilen
Breda hav
Ingen annans fel
Trassel och problem
Fasta klippa
Begravningslåt

Release fredag 24 november 2023.

↓↓ Lyssna på Pugh Rogefeldt ”Jesus i mobilen” här ↓↓

Kultur
Örebronyheter

Källa: PR&BEYOND

You must be logged in to post a comment Login